Rynek mieszkaniowy

Millenialsi na rynku nieruchomości

feng shui
Franck Boston/bigstockphoto.com

Pokolenie Y, zwane też millenialsami, niedawno weszło lub właśnie wchodzi w dorosłe życie, w związku z czym szuka swojego miejsca na rynku nieruchomości. Wbrew krążącym stereotypom, millenialsi cenią sobie spokój i stabilizację, stąd też coraz częściej są zainteresowani zakupem mieszkania. Stają się istotnym klientem dla deweloperów, gdyż ich udział w rynku stanowi ponad 46%. Aby zrozumieć specyfikę wyborów osób zaliczanych do tego pokolenia, należy zastanowić się, kim są, jakie są ich wartości, plany i cele.

Millenialsi – kto to jest?

Do millenialsów zalicza się osoby urodzone pomiędzy rokiem 1980 a 2000. Należy tutaj ponad 11 milionów osób i wkrótce będą oni dominującą grupą w społeczeństwie, w związku z czym są obiektem powszechnego zainteresowania. Od pokoleń poprzednich różnią się tym, w jakich warunkach wzrastali – jest to pierwsze pokolenie wychowujące się po lub w trakcje transformacji ustrojowej. Do pozostałych czynników determinujących ich rozwój zaliczyć można szybki postęp technologiczny, cyfryzację, coraz bardziej globalną, płynną współczesność i specyficzne zmiany w relacjach społecznych, które stały się także udziałem pokolenia Y. Dyskusja medialna na temat millenialsów pełna jest emocji, ocen i stereotypów, a na ich temat podawane są niekiedy sprzeczne informacje. Z jednej strony uchodzą więc za osoby kreatywne, pewne siebie, elastyczne, dynamiczne, na piedestale stawiające indywidualność, z drugiej zarzuca się im lenistwo, nielojalność, niedojrzałość i brak odpowiedzialności.

Dla typowego przedstawiciela pokolenia X rzeczywiście zderzenie z falą młodszej generacji może być szokujące. O ile poprzednie pokolenie wyrosło w kulcie pięcia się po szczeblach kariery, nawet za cenę życia osobistego, o tyle millenialsi stawiają raczej na work-life balance i nie do pomyślenia jest dla nich, by przywiązywać się do danego miejsca na dłużej. Startują z zupełnie innych pozycji i mają inne możliwości, nic więc dziwnego, że ich postępowanie bywa diametralnie różne. Wyznają zupełnie inne wartości, wśród których ważne miejsce zajmuje zadowolenie z życia w zgodzie ze sobą.

Pokolenie Y na rynku nieruchomości

Jak to się przekłada na rynek nieruchomości? Przede wszystkim typowy przedstawiciel pokolenia Y jest klientem wymagającym. Zwraca uwagę na jakość obsługi biura nieruchomości, do której jednym z istotniejszych wyznaczników zalicza sprawną i szybką komunikację, także w kanałach społecznościowych.

Z racji tego, że Millenials żyje szybszym tempem niż poprzednie pokolenie, preferuje lokalizacje bliżej centrum miasta lub z łatwym dojazdem do centrum, z dobrze rozbudowaną infrastrukturą, aby nie tracić cennego czasu na stanie w korkach. Millenialsi wybierają mieszkania niewielkie, często kawalerki lub lokale 2-pokojowe, za to najlepiej w pełni wykończone i nowocześnie wyposażone. Dzielą się na dwie grupy: do pierwszej zaliczają się osoby stawiające na długotrwały wynajem, co zgadza się z ich elastycznym stylem życia – w przypadku zmiany miejscowości lub kraju pobytu, a to zdarza się często, brak balastu w postaci mieszkania jest sporym udogodnieniem. Grupa druga decyduje się na zakup nieruchomości, najczęściej przy pomocy kredytu. Ważnym pośrednikiem w transakcji staje się więc kompetentny doradca kredytowy. Millenialsi stale podnoszą swoje kwalifikacje przez co uzyskują wyższe dochody. Dzięki temu coraz częściej mogą pozwolić sobie na zakup nieruchomości.

Zostaw komentarz

Może Ci się także spodobać